Skargi i wnioski
W związku z koniecznością dostosowania zadań NFZ do zapisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, od 2 lipca 2010 r. zadania Biur Rzeczników Praw Pacjenta w centrali i oddziałach wojewódzkich Funduszu przejmują komórki do spraw skarg i wniosków.
Opolski Oddział Wojewódzki:
Sekcja Skarg i Wniosków oraz List Oczekujących
tel. 77 40 20 182, infolinia 77 194-88, tel./faks 77 40 20 101 (sekretariat)
e-mail:
Sekcja Skarg i Wniosków jest odpowiedzialna za przyjmowanie od pacjentów i rozpatrywanie skarg związanych z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez zakłady opieki zdrowotnej w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Jeżeli ubezpieczony uzna, że jego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane (łamane) może złożyć skargę w każdej placówce medycznej, która ma podpisaną umowę z Funduszem
W przypadku skarg dotyczących personelu medycznego, w pierwszej kolejności należy interweniować u bezpośredniego przełożonego tego pracownika: w szpitalu - ordynator, oddziałowa pielęgniarka, dyrektor szpitala. W przychodni: pielęgniarka przełożona ,kierownik/dyrektor przychodni. Są to działania najszybsze często przynoszące zamierzony skutek.
Skargi składane do Sekcji, Skarg i Wniosków oraz List Oczekujących OOW NFZ dotyczą:
jakości świadczeń medycznych,
dostępności do świadczeń medycznych,
odpłatności za świadczenia medyczne,
JAK ZŁOŻYĆ SKARGĘ
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, platformy ePUAP oraz ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Wnoszący skargę lub wniosek może zastrzec nie ujawnienie swego nazwiska i adresu. Zastrzeżenie takie jest dla Funduszu wiążące.
Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym skarżącego lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
Jednocześnie przypominamy, że pacjent, którego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób dla niego zadowalający, może złożyć skargę także do innych instytucji:
Biura Rzecznika Praw Pacjenta
w sytuacji naruszenia prawa do: poszanowania intymności i godności, informacji, świadczeń zdrowotnych, tajemnicy informacji, dokumentacji medycznej, zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, opieki duszpasterskiej;
Ul.Młynarska 46,
01-171 Warszawa
e-mail:
(22) 833 08 85, (22) 635 59 96
bezpłatna infolinia: 800 190 590, czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 21.00, (połączenie z tel. komórkowych jest płatne wg stawek operatora)
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej
sytuacji zastrzeżeń do sposobu leczenia albo zachowania lekarzy;
Opolska Izba Lekarska,
ul. Grunwaldzka 23,
45 – 054 Opole,
tel. 77 453 75 72,
fax. 77 454 67 09
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
W sytuacji zastrzeżeń do sposobu postępowania albo zachowania pielęgniarki lub położnej;
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Opolu,
ul. Budowlanych 44A,
45 – 123 Opole,
tel. 77 455 51 98,
fax. 77 456 94 67,
Urząd Ochrony Danych Osobowych
w sytuacji zastrzeżeń do zachowania poufności przechowywanej dokumentacji, jej zabezpieczenia przed zgubieniem czy kradzieżą.
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
fax: 22 531-03-01
godziny pracy urzędu: 8.00–16.00
Infolinia: 606-950-000
czynna w dni robocze: 10.00–13.00
Infolinia dla Inspektorów Ochrony Danych: 606-942-000
czynna w dni robocze: 10.00–13.00